Inteligencja emocjonalna jest ważniejsza od tej mierzonej IQ.

Inteligencja emocjonalna jest ważniejsza od tej mierzonej IQ

 

Wszyscy znamy osoby uważane od pierwszych lat szkolnych za inteligentne, a nawet bardzo inteligentne i … nie odnoszące jakoś sukcesów w życiu zawodowym. Właściwie dlaczego? Czego im brakuje? Okazuje się, że często dystansu, odporności na stres, empatii, umiejętności mówienia o swoich potrzebach i odczytywania emocji innych…

Pobierz obrazki

 

W biznesie, który relacjami międzyludzkimi stoi, emocje są o wiele ważniejsze, niż ktokolwiek uważa. „Czasy ignorowania emocji, jako nie mających znaczenia dla biznesu, przeminęły – powiedział kilka lata temu podczas swojej wizyty w Polsce Daniel Goleman, autor bestsellera „Inteligencja emocjonalna” – książki, która została sprzedana w ponad pięciu milionach egzemplarzy w 40 językach. Coraz więcej firm, głównie handlowych wyciąga wnioski z jego słów, doceniając rolę emocji w pracy osób kreujących obroty. Jak pokazują badania, aż 2/3 cech determinujących sukces ma naturę emocjonalną. Bycie godnym zaufania, zdolność do adaptacji czy współpracy z innymi, to tylko przykłady zachowań, które wysoko cenimy także w zespołach tworzących struktury COLWAY. Rośnie rola nauczania zachowań kluczowych dla skutecznej komunikacji. Wyrastają one wprost z inteligencji emocjonalnej. Jeszcze kilka lat temu uważane za umiejętności jakby mniej oczywiste, doceniane były bodajże najbardziej w naszej branży. Dziś zapotrzebowanie na nie rośnie już w wielu sektorach przedsiębiorczości.

Sukces liderów w marketingu sieciowym, a dokładnie ich wyniki rekrutacyjne i rezultaty sprzedażowe uzyskiwane przez ich zespoły, bardzo często determinują silnie rozwinięte umiejętności osobiste, dzięki którym łatwiej zrozumieć stany emocjonalne osób, których zapraszają do COLWAY i z którymi potem pracują. Rozwinięta inteligencja emocjonalna pomaga m.in. w nie tylko w „zarażaniu tematem”, ale i w akceptowaniu zmian, asertywności czy rozwiązywaniu sytuacji konfliktowych.

Daniel Goleman określa inteligencję emocjonalną jako zdolność kierowania się emocjami i rozpoznawania uczuć u siebie i innych. Jego koncepcję powinien uwzględniać dziś każdy trener sprzedaży i skutecznej komunikacji – od której zaczyna się w naszym biznesie wszystko, tak samo jak wszystko się kończy, kiedy ta komunikacja skuteczną nie jest.

To osoby z wysokim EQ (emotional quotient) skupiają wokół siebie współpracowników w marketingu partnerskim, są naturalnymi liderami i górują nad osobami nawet z wyższym poziomem IQ (intelligence quotient) i wiedzy teoretycznej. Dobry lider to szef zespołu, który rozumie, czym kierują się ludzie ten zespół tworzący, umie ich wysłuchać, reagować na ich potrzeby i w odpowiedni sposób przekazywać informacje z szacunkiem dla drugiej strony. Na potrzebę skutecznego kształtowania tego typu kompetencji wśród liderów zwracają szczególnie uwagę organizacje MLM – i my w COLWAY też będziemy na szkoleniach kłaść na to nacisk.

Pobierz obrazki
Czy inteligencji emocjonalnej można się nauczyć?
Z pewnością można ją rozwijać bardziej niż inteligencję mentalną (IQ). Serdecznie doradzamy to robić! Jak na co dzień w naszej pracy korzystać z inteligencji emocjonalnej? Doradzili byśmy tu odwrócić myślenie – traktujmy emocje w życiu zawodowym jako naszych sprzymierzeńców, nie wrogów. Zarówno kobiety, jak i mężczyźni, posiadają wiele pożądanych w biznesie relacji cech. Raport Mercer (”When Women Thrive”) dotyczący środowiska kobiet w biznesie, wskazuje na to, że to właśnie kobiety są bardziej elastyczne i posiadają większe umiejętność adaptacji niż mężczyźni – 39% vs. 20%, a także stosują styl kierowania zespołem oparty na angażowaniu współpracowników, docenianiu ich i motywowaniu – 43% vs. 20% mężczyzn. Według danych w tym raporcie wysoka inteligencja emocjonalna wyróżnia 24% pań, wśród mężczyzn ten odsetek jest niższy i wynosi… 5%. Z drugiej strony istnieje przecież wiele innych cech, które są lepiej rozwinięte u mężczyzn.

Jak mądrze zarządzać tymi różnicami? Dzięki mądremu zarządzaniu można je wykorzystać i przekuć je na sukces także swojej struktury w COLWAY. Każda osoba potrzebuje umiejętnej oceny zwrotnej od tego, który chce być liderem. Czasami wystarczy zwrócić uwagę, że w danej sytuacji bardziej odpowiednia byłaby inna reakcja, czy zwrócenie uwagi na konkretny szczegół. Wszyscy też powinniśmy traktować emocje w życiu zawodowym jako naszych sprzymierzeńców, a nie wrogów…

Kto weźmie udział w warsztatach Karoliny Górskiej lub innego rekomendowanego przez nią trenera, ten dotknie lekcji również o tych kompetencjach.

Dodaj komentarz