Wystrzegajmy się absurdalnych artykułów nt. witaminy C.

Spread the love
  •  
  •  
  •  
  •  
  • 1
  •  
  •  
  •  
  •  
    1
    Udostępnij

13697168_1765372763677145_7140798002899056211_n

Drodzy Czytelnicy
internet jest otwartą przestrzenią, w której panuje całkowita dowolność publikowanych treści.  Chwalmy tę wolność, lecz z rozsądkiem podchodźmy do materiałów, z których zamierzamy czerpać wiedzę.

 

Artykuł z 9.08.2016 r. na stronie: www.humel.pl
Czym grozi pakowanie w siebie dużych ilości witaminy C?

  Panuje ogólne przekonanie, że człowiek potrzebuje przyjąć dziennie 1000 mg witaminy C. Nie wiem kto to wymyślił i jakie jedzenie tyle zawiera, a jak zawiera, to czy normalny człowiek potrafi je zjeść jednego dnia. Czytam komentarze w stylu: „Ja to biorę od kilku lat po 1000 mg każdego dnia, a jak coś mnie bierze to ładuję nawet po 5000 mg. w sumie jeśli bierzesz po 1 g dziennie od kilku lat, to dlaczego czasem coś cię bierze…? Mniejsza o to. Poniżej kilka ciekawych danych i wyników badań. Badań mało popularnych, bo psujących rynek kwaśnego proszku.

 

Wejście na rynek supli, a dziecięcy szkorbut w USA

Dziwnym trafem, tym samym czasie kiedy na rynek amerykański weszły suple, nagle pojawił się problem noworodków ze szkorbutem dziecięcym. Jak to? Stary marynarz w czasach Kolumba może tak, ale XX wieku i dzieci ze szkorbutem? Zdawało się, że ten problem już za nami. Zaczęto badać sprawę.
Okazało się, że mamuśki (w ciąży) przyjmowały suple z witaminą C, ale bez C2. Jak wiadomo, ciało dąży do szybkiego wydalenia nadmiaru wit. C. Ciała matek usuwały więcej wit. C niż przyswajały. Organizmy noworodków również nauczyły się w łonie pozbywać wit. C. Ponieważ pokarm tych matek nie zawierał już tak znacznych ilości kwasu askorbinowego, noworodki popadły w tak duży deficyt, że zapadały na groźny szkorbut dziecięcy.

Jak jest u dorosłych?

U dorosłych może się wytworzyć podobny mechanizm. Ludzie przyjmujący regularnie wit. C mogą się jej pozbywać szybciej niż jest przyswajana. To, że organizm drastycznie zmniejsza ilość wit. C już po godzinie, obrazuje usilne dążenie do homeostazy i równowagi kwasowo-zasadowej. Zaprzestanie suplementacji jest kolejnym szokiem dla organizmu, na który reaguje wieloma powikłaniami.
W środowisku medycznym nie jest tajemnicą, że ciągłe przyjmowanie dawek wit. C powyżej 1000 mg dziennie, wiąże się niejednokrotnie z przeciążeniem nerek i prowadzi do kamicy, może powodować obrzęk nerek.
W 2004 r. American Journal of Clinical Nutrition opublikowało w swoim listopadowym wydaniu, badanie prowadzone na przestrzeni 15 lat nad 2000 kobiet po menopauzie wskazuje pewną zależność. Otóż starsze kobiety z cukrzycą, przyjmujące większe dawki wit. C, nie miały lepszych wyników. Te, które przyjmują więcej niż 300 mg wit. C dziennie, były dwukrotnie narażone na śmierć z powodu chorób serca, niż te które tego nie robiły. Kobiety przyjmujące większe dawki wit. C w naturalnych pokarmach nie były zagrożone.

Wolne rodniki są nam bardzo potrzebne

Nie jesteśmy w stanie żyć bez wolnych rodników. Reakcja przetwarzania pożywienia i powietrza w energię chemiczną wykorzystuje reakcję łańcuchową wolnych rodników. Wolne rodniki są potrzebne w każdej odpowiedzi immunologicznej przeciw niechcianym intruzom i substancjom.
Zmniejszanie ilości wolnych rodników przez stosowanie wyższych dawek wit. C może być bardziej szkodliwe niż ich duża ilość. 10 listopada 2007 roku czasopismo Cell opublikowało wyniki badania, które wiążą przeciążenie organizmu przeciwutleniaczami z niewydolnością serca.

Wnioski

Zawsze obserwuj naturę i wyciągaj z niej wnioski. Żaden owoc, warzywo nie zawierają tylko jednego składnika odżywczego. Przyjmując spore dawki kwasu askorbinowego możesz uzyskać efekt odwrotny do zamierzonego.

 

 

  •  
    1
    Udostępnij
  •  
  •  
  •  
  • 1
  •  
  •  
  •  
  •  

Dodaj komentarz